Zásadní dopady epidemie koronaviru na ekonomiku jsou nevyhnutelné. I když mnozí obchodníci a podnikatelé už teď čelí velkým potížím, některým odvětvím se stále daří. A Češi se v důsledku nouzových opatření přesunuli na internet, odkud také nakupují. Které produkty nejvíce pořizují a jaké oblasti čelí poklesu zájmu?

Začněme pozitivně. I když se může zdát, že se běžný život tak trochu zastavil, v mnoha oblastech obchody stále běží. Některé e-shopy dokonce nestíhají a hlásí rekordní tržby. A to je dobře, protože není v ničím zájmu, aby kupní síla lidí úplně utichla. Kdo vydělává i navzdory koronaviru? A komu vládní opatření překazila plány?

1. Internetové lékárny

I když kamenné lékárny zůstávají otevřené, mnoho lidí se kvůli zamezení kontaktu s ostatními lidmi spoléhá na ty internetové. Žebříček prodejních hitů logicky ovlivňuje koronavirus, a tak mu dominuje paralen a další léky na chřipku nebo snížení horečky, ale také vitamíny a další produkty na podpoření imunity, které v médiích zmínili lékaři. Dále to jsou také různé dezinfekce na ruce, gely a podobné zboží.

2. Online supermarkety

Najít na webu internetových supermarketů, jako je třeba Košík.cz, volný termín pro dovezení nákupu, je v posledních týdnech nadlidský úkon. V rámci karanténních opatření z nich objednávají i ti, kteří za normálních okolností nakupují v kamenných obchodech. Proto lze bez přehánění konstatovat, že tento segment, pokud jde o objem zakázek, zažívá druhé Vánoce. V březnu.

Herní konzole epidemie
Řada lidí se rozhodla zabíjet nudu prostřednictvím herních konzolí.

 3. Obchody s elektronikou

Herní konzole, mrazničky, čističky vzduchu, domácí pekárny i šicí stroje. Nápor podobný Vánocům hlásí také e-shopy s elektronikou. Lidé v nich na jednu stranu nakupují produkty, které souvisí s uchováváním potravin nebo šitím roušek, ale do nákupů se promítá také fakt, že Češi v domácí izolaci hledají způsoby, jak zabít čas. Pořizují si Playstation, nové počítačové hry, ale také nové notebooky a monitory, aby se jim lépe pracovalo z domova.

TIP!
Nákupy na internetu s minimálním kontaktem? Využijte odloženou platbu.

4. Drogerie a čisticí prostředky

Drogerie jsou na tom podobně jako lékárny – ačkoliv se na ně vládní opatření nevztahují, lidé se snaží minimalizovat jejich návštěvy a raději nakupují na internetu. Mezi nejvyhledávanější položky patří už týdny dezinfekce, antibakteriální gely a mýdla, čisticí prostředky a kosmetika. Takový výběr souvisí nejen s epidemií koronaviru, ale také s tím, že se mnoho lidí rozhodlo využít čas strávený doma k jarnímu úklidu.

Karanténa během epidemie
Češi tráví doma více času, než jsou zvyklí.

5. Knihkupectví a online vzdělávání

Češi mají v posledních dnech a týdnech více času na čtení, než by si možná přáli. Z toho důvodu roste poptávka po papírových i elektronických knihách. Narůstá také popularita  nejrůznějších online kurzů, díky kterým si lidé i na dálku mohou doplnit znalosti. Vlnu nových uživatelů zaznamenaly také online streamovací služby, jako jsou Netflix nebo HBO GO. A nové filmy nabídla online třeba i distribuční společnost Aerofilms, a to prostřednictvím platformy Aerovod.

Počítají se ale i ztráty

Naproti e-shopům, které i ve speciálním režimu čelí zájmu zákazníků, stojí méně šťastná skupina obchodníků. A to ti, kteří nabízejí produkty a služby, jež vlivem okolností nejsou momentálně pro potenciální zákazníky příliš atraktivní. 

6. Prodej vstupenek, kultura a další eventy

Divadla, kina, koncertní haly i menší kluby patří mezi místa, kde se potkává mnoho lidí. Proto na ně vládní opatření dopadla už v první vlně a teď zejí prázdnotou. Lidé vyčkávají a nákup lístků na akci, která je naplánovaná třeba i za několik měsíců, prozatím odkládají. V podobné nejistotě jsou i pořadatelé letních festivalů, protože nikdo neumí říct, jak bude situace vypadat za týden, natož za pár měsíců. 

TIP!
Ohleduplnost na prvním místě. Podívejte se, jak si doma vyrobit ochrannou roušku.

7. Cestovní kanceláře

Epidemie koronaviru tvrdě dopadla také na cestovky. Hranice jsou uzavřené a zdá se, že na zahraniční dovolenou si lidé budou muset minimálně ještě pár měsíců nechat zajít chuť. Protože navíc platí karanténa, neprodávají se ani tuzemské zájezdy nebo třeba wellness pobyty v rámci Česka. Lidé se drží doma a pokud jde o cestování, nemají zatím dost informací, na základě kterých by mohli své cesty plánovat.

Cestování během epidemie
Na dovolenou si teď lidé musí nechat zajít chuť.

8. Hotely, penziony a další poskytovatelé ubytování

Oblast turistického ruchu navazuje na předchozí bod – státy napříč Evropou i světem buď uzavřely hranice, nebo zavedly přísná opatření, která omezují pohyb lidí. Místa, která běžně bývají plná turistů, se vyprázdnila. To platí také pro hotely, penziony a druhotně i portály, kde si můžete ubytování zarezervovat. Opatření tak vedle provozovatelů ubytovacích služeb pochopitelně zasáhla giganty, jako jsou Booking nebo Airbnb. 

9. Móda a doplňky

Navzdory tomu, že si móda obecně na internetu vede dobře, mají teď lidé jiné priority než pořizování nového outfitu. Začínají zvažovat, jaké nákupy jsou nutné a bez kterých se dočasně obejdou. Oblečení spadá do druhé kategorie, a proto prodejci módy zaznamenali pokles zájmu. Důvodem může být také to, že lidé tráví méně času venku, a tím pro ně odpadá nutnost řešit sezónní doplnění šatníku.

Restaurace jsou zavřené
Provozovatelé restaurací a kaváren počítají ztráty.

10. Restaurace, bistra a kavárny

Restauratéři a kavárníci upozorňují na to, že pro ně aktuální opatření mohou být likvidační. I když gastro podniky logicky vydělávají především offline cestou, zmiňujeme je, protože nyní hledají způsoby, jak svůj byznys alespoň částečně „překlopit“ na internet a zajistit si alespoň nějaké výdělky. Proto se spojují s internetovými dovážkovými firmami jako třeba Hotovky Košík, Storyous nebo Nesnězeno a nebo přidávají na své stránky formuláře pro objednání jídla s možností vyzvednutí v provozovně. A s minimalizováním kontaktu jim pomáhá i odložená platba.

Jak se bude situace nadále vyvíjet? To se s určitostí neodvažují predikovat ani odborníci. Vše záleží na tom, kdy se podaří dostat koronavirus pod kontrolu, což může v lepším případě trvat týdny, ale v tom horším i měsíce. A my můžeme jen doufat, že se naplní první varianta.

Hodnocení článku:

(Zatím nikdo nehlasoval)
Loading...

Témata:

Komentáře:

Leave a Reply

avatar
  Sledovat  
Chci být informován o:
Bitnami