Ne každý nákup proběhne ideálně. Ať už nakupujete v kamenném obchodě, nebo online, může se stát, že se netrefíte a produkt vám nesedne nebo zkrátka nesplní vaše očekávání. Jaká máte práva, pokud jde o vrácení peněz za zboží? Zjistili jsme to za vás.

Možná to sami znáte –⁠ nákup, ze kterého jste měli původně radost, se vám rozleží v hlavě a zjistíte, že vám produkt tak úplně nevyhovuje. Ne vždy ho ale můžete bez potíží vrátit. Záleží totiž na způsobu, jakým jste ho koupili, i benevolenci konkrétního prodejce. Zatímco někteří vám bez zbytečných průtahů vyjdou vstříc, jiní se k vrácení peněz tak příznivě nestaví.

Navíc je třeba rozlišovat mezi vrácením zboží a reklamací. Na reklamaci totiž máte jako kupující právo vždy, jen to musíte stihnout v záruční lhůtě, která je v Česku standardně 24 měsíců. Reklamovat můžete jakoukoliv vadu zboží, o které jste nevěděli v době nákupu, a prodávající má na vyřízení reklamace 30 dnů, během nichž vyhodnotí, jak bude dále postupovat.

Vrácení zboží bez udání důvodu
Komunikace s prodejcem není vždy jednoduchá.

Pokud počítáte s tím, že máte automaticky nárok na vrácení peněz za zboží, musíme vás zklamat. Peníze smíte požadovat až po třetí reklamaci téže vady. Prodávající vám může nabídnout opravu zboží nebo výměnu rozbité součástky. A je třeba počítat také s variantou, že vaši reklamaci neuzná, protože usoudí, že k vadě došlo v důsledku nevhodného zacházení s produktem.

E-shopy bývají k vrácení peněz benevolentnější

Při nákupu zboží přes internet má kupující podle občanského zákoníku právo zakoupený produkt bez udání důvodu do 14 dnů vrátit, a tím odstoupit od kupní smlouvy. Obchodník mu pak podle zákona musí vrátit peníze, opět ve 14denní lhůtě. Důvod je jednoduchý –⁠ při online nákupu si zákazník nemůže zboží fyzicky prohlédnout, osahat a vyzkoušet. Vrátit můžete i zboží objednané přes internet, které jste si vyzvedli v kamenné pobočce daného prodejce.

TIP!
Se Skip Pay nikdy nekupujte zajíce v pytli. Na zaplacení nákupu můžete mít až 50 dnů.

Aby některé internetové obchody vyšly zákazníkům ještě více vstříc, nabízejí jim prodlouženou lhůtu pro vrácení zboží. Může jít o 30, 45 nebo i 100 dnů, během nichž se kupující může rozhodnout, jestli si produkt ponechá, nebo ho vrátí.

Samozřejmostí je, že by zboží mělo být nepoškozené a nepoužité. A obchodník vám na oplátku musí vrátit nejen kupní cenu výrobku, ale i náklady na dopravu. Jak při vrácení zboží postupovat, zjistíte v obchodních podmínkách e‑shopu, případně v sekci věnované dopravě a platbě za zboží.

Nákup v e-shopu
Při online nákupu máte ze zákona minimálně 14 dní na vrácení zboží.

V kamenném obchodě záleží na prodejci

V případě zboží pořízeného v kamenné prodejně nemusí prodejce nakupujícímu umožnit jeho vrácení nebo výměnu za jiné. Žádný právní předpis totiž nestanoví obchodníkovi povinnost přijmout zpět zboží, které zákazníkovi z různých důvodů nevyhovuje. V kamenném obchodě si totiž zákazník může na rozdíl od e‑shopu produkt prohlédnout, a proto dobře ví, co kupuje.

Praxe je ale taková, že někteří obchodníci výměnu zboží nebo třeba vrácení nevhodného dárku umožňujÍ, a to obvykle do 14 nebo 30 dnů. Jde ale čistě o jejich dobrou vůli. Proto si před nákupem zjistěte, jakou politiku výměny nebo vracení konkrétní prodejce preferuje. Existují čtyři scénáře:

  1. prodejce produkt, který nevykazuje žádnou vadu, zpět nepřijme,
  2. nabídne vám výměnu za jiné zboží, 
  3. hodnotu nákupu vám připíše na dárkovou kartu, kterou můžete použít později,
  4. vrátí vám peníze.

A co když zboží vůbec nedorazí?

Zaplatili jste za zboží předem, ale balíček stále nikde? Na vině mohou být potíže s dopravou, nedostatek zboží na skladu nebo třeba výpadek ve výrobě, který v období koronavirové pandemie zasáhl celou řadu odvětví. Seriózní prodejce by vás měl o důvodu zpoždění informovat a nabídnout vám možnosti, jak situaci řešit.

Se Skip Pay můžete platit až po vyzkoušení a prohlédnutí zboží. Nic neriskujete, peníze, jimiž byla uhrazena objednávka, nejsou vaše, takže za vás případné potíže s prodejcem vyřešíme my. A vám se tak nestane, že se budete muset s prodejcem o platbu handrkovat.

Tato situace pravděpodobně nastane v případě, že jste si produkt objednali online. Můžete tedy uplatnit právo na odstoupení od kupní smlouvy a své peníze požadovat zpět. Jestliže obchodník dělá mrtvého brouka, kontaktujte ho a zjistěte, kde je problém. A pokud i přesto komunikace vázne, můžete přistoupit k zaslání předžalobní výzvy, která prodejce přiměje k aktivitě.

Nakupte hned, plaťte až do 50 dní
Nakupte hned, plaťte až do 50 dní


Z pozice nakupujícího můžete v souladu se zákonem o ochraně spotřebitele přistoupit také k mimosoudnímu řešení sporu prostřednictvím České obchodní inspekce (ČOI). Ta rozhodne, kdo je v dané situaci v právu, a pokud jste to vy, může prodejci udělit nemalou pokutu. Jakmile obchodníkovi pohrozíte ČOI, věci se obvykle dají do pohybu.

Držíme vám palce, ať jsou vaše nákupy co nejpříjemnější. Se Skip Pay je to jistota.

Hodnocení článku:

(5 hlasů, průměrné hodnocení: 4.00 z 5 )
Loading...

Témata:

Komentáře:

Sledovat
Chci být informován o:
guest

25 Comments
nejstarší
nejnovější nejoblíbenější
Inline Feedbacks
Ukázat všechny komentáře
Jana

Prodejce odmítá vrátit nevyužitý pytel cementu (koupený před 2 dny), že pytlové zboží nebere zpět. Děkuji za komentář.

Daniela Vaněčková

Dobrý den Jano, pokud jste pytel cementu koupila v kamenné prodejně, tak vám bohužel prodejce nemusí umožnit jeho vrácení. Žádný právní předpis totiž nestanoví obchodníkovi povinnost přijmout zpět zboží, které zákazníkovi z různých důvodů nevyhovuje. Daniela ze Skip Pay

Lenka

Dobrý den, v kamenné prodejně jsme si zakoupili před třemi týdny zásnubní prsteny, přičemž stejný typ prstenu pro manžela byl pouze ve větší velikosti. Prodejce ochotně nabídl, že prsten zúží muži na potřebnou velikost zdarma, zúžení mělo trvat týden až 14 dní, že pošlou SMS. Po 14-ti dnech mi prodejce sdělil, že by prsten měl být hotový dnes, že ale paní co ho opracovává volal, ale že to ještě nemá, že pošle SMS. Po dalších osmi dnech jsem přišla znovu na prodejnu, sdělili mi prakticky, že ještě není hotov a neví, kdy bude, prodejce odmítal dat jakýkoliv termín. Na můj… Číst více »

Daniela Vaněčková

Dobrý den, Lenko, pokud vás rychlá úprava prstenu přesvědčila zboží zakoupit a tato podmínka nebyla prodejcem dodržena, může se jednat o klamavou praktiku, kterou lze řešit s ČOI. https://www.coi.cz/pro-spotrebitele/spotrebitelsky-pruvodce/ Daniela ze Skip Pay

Lenka

Dobrý den, v kamenné prodejně jsem podepsala zakázku na ušití záclon, zaplatila zálohu 10000 Kč. Po hodině od podpisu jsem telefonicky požádala o zrušení zakázky, bylo mi řečeno, že ještě nedošlo k nastřižení záclon, ale že nemají povinnost vrátit mi zálohu, pouze umožní výběr jiného zboží. Prosím o radu, mám nárok na vrácení peněz? Děkuji

Daniela Vaněčková

Dobrý den Lenko, pokud byste zakázku podepsala na základě klamavé obchodní praktiky, tak máte na vrácení peněz nárok. Pokud vše proběhlo v pořádku a vy jste si zakázku rozmyslela, obávám se, že vám nárok na vrácení peněz automaticky nevznikl a je jen na obchodníkovi, jak se k celé situaci postaví. Pokud máte přesto pocit, že vše neproběhlo tak, jak má, můžete se obrátit na Českou obchodní inspekci. Daniela ze Skip Pay

Standa

Dobrý den,
Na Alze jsem si online zakoupil deskovou hru, po vyzkoušení jsem ji vrátil kvůli složitosti a časové náročnosti, vrácení mi nebylo uznáno na základě rozbalení a vyjmutí herního příslušenství z šablon. Kdo je v právu zde, děkuji

Daniela Vaněčková

Dobrý den Stando, obávám se, že ve vašem případě je právo na straně e-shopu. Zboží může být vráceno do 14 dní pouze v případě, že není používané. Daniela ze Skip Pay

Tomáš

Koupím hru, zahraju a vrátím? 😃😃😃

David

Dobrý den, před 15 dny jsem zakoupil zlatou minci. Poté jsem žádal o informace od prodejce, zda se jedná o minci nebo medaili. Ten neodpověděl konkrétně, ale toto:
“Zlatý 3-dukát sv. Václava se zlatým certifikátem 2023 proof” se nejedná o minci, ale o dukát, jak již samotný název napovídá.
Chtěl jsem minci, jako investici do budoucna pro dítě.
Kupováno online, kde rovněž nebylo uvedeno, o jaký produkt se jedná.
Za radu, jak postupovat při vrácení velmi děkuji.

Daniela Vaněčková

Dobrý den, Davide, pokud zboží nesplní vaše očekávání, můžete ho do 14 dní vrátit bez udání důvodu. V případě, že tato doba už uplynula, je pouze na prodejci, jestli vaší žádosti vyhoví. Pokud máte pocit, že při nabízení produktu (jeho popisem atd.) došlo ke klamání spotřebitele, můžete se obrátit na Českou obchodní inspekci. Daniela ze Skip Pay

Ervin

Dobrý den objednal sem si konektor to je do televize na všechno programy balíček mí došel není to co sem chtěl je to úplně něco jiné a nefunkční tak se obracím na zasilkovnu na firmou co mi to prodali a nikto nic tak nevím co mám dělat sem důchodce stalo mne to 450 Kč

Daniela Vaněčková

Dobrý den Ervine, zboží z e-shopu můžete do 14 dní bez obav vrátit. Stačí obchodníkovi oznámit např. e-mailem nebo vyplněním online formuláře, že využíváte své právo na odstoupení od smlouvy a zboží zaslat zpátky. Daniela ze Skip Pay

Charlie

Dobrý den,

přes eshop jsem koupila 5 pytlíku dřevěných žetonů. Rozbalila jsem všechny a zjistila, že mi nevyhovuje kvalita a tak jsem do 14 dnů zboží vrátila. Pytlíčky jsem znovu zavřela a vrátila sponku, kterou to bylo sešité. Obchod mi chce vrátit jen část peněz. Kdo je v právu?

Daniela Vaněčková

Dobrý den, při poškození původního obalu má e-shop právo si naúčtovat adekvátní částku potřebnou k uvedení výrobků do původního stavu. Tuto informaci by měl mít uvedenou ve VOP. Daniela ze Skip Pay

Martina

Dobry den, online jsem zakoupila fen. Dnes dorazil. Rozbalila jsem a chtela vyzkouset, fen nelze vyplnout knoflikem, jen vyndanim ze zasuvky, takze je rozbity. Chci uplatnit narok vraceni do 14 dnu, ale nechci byt narcena, ze jsem fen rozbila ja. Reklamovat ho tez nechci, protoze o nej nemam zajem. Dale se na tento vyrobek vztahuje poplatek za dezinfekci pri vraceni, ale on do styku s vlasy vubec neprisel. Kdyz jsem ho strcila do zasuvky, zjistila jsem poskozeni.
Jaky bude postup, kdyz chci vyrobek vratit a pozadu vratit platbu?
Dekuji.

Daniela Vaněčková

Dobrý den, Martino. Nejlepší je prodejce neprodleně informovat o vadě výrobku a požadovat odstoupení od smlouvy do 14 dní. Daniela ze Skip Pay

Dana

Do obchodu Datart jsme prinesli holici strojek Braun jako vzor a chteli objednat novou planzetu. Prodavajici podle vzoru strojku urcila typ planzety a objednala. Po prineseni domu jsme zjistili ze planzeta je moc mala a nejde vubec nasadit. Datart nam nechce produkt vymenit z hygienickych duvodu. Mezitim jsme zjistili spravny typ planzety a chceme po obchode vymenu. Mame na vymenu narok kdyz byla chyba u prodejce.

Daniela Vaněčková

Dobrý den, Dano, pokud bylo zboží vyndáno z hygienického obalu, tak vám nárok na jeho vrácení nevzniká a je jen na obchodu, jestli vám zboží na základě pochybení svého zaměstnance vymění. Pokud i přesto vnímáte, že máte na vrácení peněz nárok, obraťte se na ČOI. Daniela ze Skip Pay

Věra

Dobrý den, v r. 2021 jsem objednala přes e-shop zboží, zaplatila zálohu 17 tis. Kč. Bohužel zboží jsem nedostala, žádala jsem tedy o vrácení zálohy. Bez úspěchu. Soudně byl vydán exekuční příkaz, soudní exekutor vydal exekuční příkaz k provedení exekuce prodejem movitých věcí. Jelikož prý obchodující firma má více exekucí, prý se musím smířit s tím, že zřejmě peníze zpět nedostanu. Jak mám postupovat dál, abych peníze obdržela. Děkuji Věra

Daniela Vaněčková

Dobrý den, Věro, mrzí mě vaše špatná zkušenost. Pokud se vrácení vaší zaplacené zálohy řeší už soudně, nevím, jaké jiné kroky vám poradit. Daniela ze Skip Pay

Pavel szotkowski

Dobry den, v kamenné prodejně jsem si zakoupil postel, ovšem chtěl jsem zrušit objednávku ještě před tím než byla postel naskladnena a vydána, mám nárok na to dostat peníze zpět, nebo si už postel vzít musím? Dekuji

Daniela Vaněčková

Dobrý den Pavle, pokud jste se měl v obchodě možnost se se zbožím seznámit a prohlédnout si ho, tak se na kupní smlouvu uzavřenou v kamenné prodejně 14denní lhůta nevztahuje. Zkuste se ale domluvit s obchodníkem. Je možné, že vám vyjde vstříc. Daniela ze Skip Pay

Eva Černenkova

Dobry den vratila jsem do eschopu reklamovane boty reklamace mi byla uznana a zbozi jsem pred mesicem vratila do eschopu vraceni penez mnelo probehnout do 14dnu eschop neodpovida na maili nebo mi poslou vseobecny mail nic nerkajici jak postupovat dekuju Černenkova

Daniela Vaněčková

Dobrý den, pokud vám e-shop nevrátil peníze do stanovené doby, obraťte se prosím na Českou obchodní inspekci. Daniela ze Skip Pay

25
0
Napište nám prosím do diskuze váš názor.x