Výhody a nevýhody dobírky
Dobírka má tu výhodu, že nákup urychluje. Stačí zvolit tento způsob dopravy a platby a zákazník nemusí vyplňovat údaje ze své platební karty nebo jiné platební formuláře. Za velkou výhodu považuje většina nakupujících také to, že než za zboží zaplatí, dostanou balík do ruky a vyhnou se tak tomu, že by ho prodejce vůbec neodeslal. Co v balíku je, to si ovšem už hned ověřit nemohou.
Na druhou stranu si za dobírku připlatí. Cena se liší podle dopravce a obvykle se pohybuje v nižších desítkách korun (pro podrobnější ceník vizte část Cena dobírky). Zároveň není tak úplně pravda, že by dobírka zaručovala doručení nepoškozeného a kompletního zboží, tato záruka se totiž vztahuje pouze na to, že balík se nepoškodí při přepravě. V takovém případě má zákazník právo podat reklamaci na dopravc, pokud je však problém se zbožím jako takovým, musí to řešit stejně jako při nákupu a platbě online s prodejcem, což může být v některých případech onen kámen úrazu.
Z pohledu prodejce je dobírka nevýhodná v případě, že zákazníci své objednávky nevyzvedávají a obchodníkovi tak vznikají zbytečné náklady na logistiku.