Vše o platbě online: Rychle a pohodlně

Nakupování online už patří mezi běžnou praxi u nadpoloviční části Čechů. Jak potenciál online placení získat na svou stranu a zajistit bezpečnost svých dat?
  • Kdo při placení zpracovává vaše data?
  • Víte, jak získat při neoprávněné platbě peníze zpět?
  • Jak platit online bezpečně?
Na e-shop, který by nenabízel možnost platby kartou online, už dnes prakticky nenarazíte. Jedná se o nejrychlejší a nejpohodlnější metodu placení zboží, jak ze strany zákazníka, tak ze strany obchodníka. I proto už poměr zákazníků, kteří kombinují nakupování online a v kamenné prodejně převažuje nad zákazníky, kteří zůstávají výhradně u kamenných obchodů. Oba způsoby nakupování v Česku kombinuje 7 z 10 lidí.
K výběru produktů, které lze na internetu sehnat, se v posledních letech navíc přidává i zboží, které bychom si v minulosti nikdy přes internet neobjednali – především potraviny – a také se mění zařízení, na kterém nákup provádíme – čím dál tím větší roli hrají mobilní telefony. Vzhledem k rozšiřujícím se možnostem a sortimentu, jež nákupy na internetu nabízejí, je proto důležité si také ujasnit, jak za zboží platit.

Jak funguje platba online

Online platba kartou má 3 fáze, které probíhají velmi rychle. Zákazník zná především první část, v níž platbu založí – tedy vypíše údaje ze své karty: číslo, datum vypršení platnosti z přední strany karty a CVC kód ze zadní strany karty. Pokud se jedná o platbu zabezpečenou 3DSecure systémem, zadá také kód, který mu přišel SMS zprávou.
Po odeslání platby na straně zákazníka dochází k autorizaci platby. Ta probíhá v bance platícího klienta. Banka ověřuje především to, jestli zadané údaje sedí s údaji držitele karty, jestli má zákazník na účtu dostatek peněz a jestli má u své karty vůbec povolenou funkci placení online. Celý tento proces přitom zabere pár sekund.
Po schválení platby dostanou zákazník i obchodník potvrzení o platbě. Prostředník, tedy daná platební brána, pošle prodejci peníze na účet a on může zboží odeslat.
Nelekejte se, že platba na jednom e-shopu vypadá jinak než na jiném. Platební brány totiž nabízí provozovatelům internetových obchodů různí zprostředkovatelé, ať už se jedná o banky jako ČSOB, Fio banka, KB nebo jiné bankovní instituce či nebankovní služby jako GoPay nebo PayU. Co by se nemělo lišit, je samotný proces ověření platby, a to ani při platbě kartou online do zahraničí.

Výhody placení online

Revoluční výhodou, se kterou online platba kartou přišla, je především to, že nemusíte čekat den nebo déle, než se obchodníkovi platba připíše na účet a může vám s jistotou zboží odeslat. Zároveň ulehčila proces prodejcům, kteří v tomto případě nemusí řešit nezaplacené zboží na dobírku.
Online platba je univerzální způsob placení vhodný pro jakýkoli typ obchodu či služeb. Díky tomu, že dnes už vlastní platební kartu prakticky každý, je zároveň dostupná všem. Velkou výhodou je také tzv. chargeback, tedy reklamace platby kartou, pokud vám zboží dorazí poškozené, nekompletní nebo pokud nedorazí vůbec. V tomto ohledu už ale platbu online předčila odložená platba, o které se zmiňujeme níže.

Nevýhody online plateb

S rychlostí a pohodlností ale přicházejí také určitá rizika. Platební brány mnohdy nabízejí možnost zapamatovat si kartu, kdy se údaje z platební karty (číslo karty, datum expirace a CVC/CVV kód) uloží pro příští platbu na jedno kliknutí. To je sice ještě pohodlnější, na druhou stranu je třeba ale brát v potaz i rizika s tím spojená. Dbejte bezpečnostních opatření nakupování na internetu a svá platební data poskytujte pouze ověřeným prodejcům.
Určitou nevýhodou může být také občasná nespolehlivost digitálních zařízení a softwaru. Někdy se jednoduše stane, že nějaký krok při platbě nefunguje, brána zamrzne, vy budete platit znovu a znovu a pak zjistíte, že jste odeslali mnohem víc peněz, než jste chtěli. V takovém případě se rychlost a jednoduchost mění v komplikace a koloběh komunikace a reklamace s bankou.
TIP
Platba kartou pro vás není to pravé? Podívejte se na další možnosti plateb online.

Bezpečnost při online nákupech

Abyste se ujistili, že je vaše karta v bezpečí a platíte s ní pouze vy, je dobré investovat trochu času do ochranných prostředků a zjistit, co vám vyhovuje nejlépe.
Pokud na internetu nakupujete málokdy, nejlepší metodou je mít kartu pro online platby zablokovanou a vždy ji odblokovat pouze před nákupem. Obvykle stačí zavolat do banky, stisknout jedno tlačítko v hlasové samoobsluze a banka vám kartu po 24 hodinách opět automaticky zablokuje. Případně kartu rychleji zablokujete na pár kliků v internetovém bankovnictví a nebo ve smart bankingu.
Pokud nakupujete často, snažte se nakupovat u autorizovaných prodejců, projděte si jejich certifikáty (např. Ověřeno zákazníky od Heureky) a recenze jiných nakupujících.
Řešením může být také druhá karta nebo virtuální platební karta. Tuto alternativu můžete mít vždy otevřenou, ale měli byste na ní mít pouze minimální částku, která vám pokryje měsíční online útraty. Veškeré své ostatní finanční prostředky uschovejte na svůj hlavní účet s kartou, jež nemá online platby aktivované.

Odložte si platbu

Nevýhodou uhrazení zboží předem online může být i nejistota: Dostanete zboží v pořádku? Bude vám oblečení sedět? Přijde vám vůbec?
Té vás zbaví odložená platba. V obchodě si vyberete produkt, který sháníte, a v košíku zvolíte ikonu MALL Pay odložená platba. Zboží vám přijde, vy si jej v klidu prohlédnete či vyzkoušíte, ujistíte se, že je v pořádku, a zaplatíte online až poté (do 14 dní).

Jaké jsou další možnosti, jak platit online?

Za zboží můžete platit i dalšími způsoby, nejen online platební kartou. Internetové obchody vycházejí nabídkou celé škály možností vstříc všem skupinám zákazníků, pro které je snazší si tak vybrat to, co jim vyhovuje. Většina e-shopů nabízí tyto platební metody:
  • Rychlé bankovní tlačítko je vlastně usnadněný bankovní převod. Zákazník si vybere z nabídky svou banku a stránka ho přesměruje do jeho internetového bankovnictví, kde na něj již čeká předvyplněný příkaz k úhradě. Jeho výhodou je především to, že nakupujícímu převod výrazně zjednodušuje a platba probíhá ihned.
  • Běžný bankovní převod nechybí prakticky v žádném online obchodu. Umožňuje převedení konkrétní částky z účtu na účet v rámci internetového nebo mobilního bankovnictví, ale bez automatického předvyplnění údajů jako u bankovního tlačítka. Běžný převod trvá obvykle déle, i když některé banky v současnosti zavádějí i tzv. okamžitý převod.
  • Platba pomocí elektronické peněženky umožňuje využít k platbě zprostředkující službu jako je např. PayPal, na níž má uživatel k dispozici určitou částku určenou k platbám na internetu. Neposkytuje tak danému obchodu konkrétní platební údaje.
  • Nákup na splátky je určený pro zákazníky, kteří nemohou za zboží naráz zaplatit celou částku. Aby nakupující mohl využít této možnosti, obvykle musí splnit určitá kritéria, která si každý obchod stanovuje podle svého. Obvykle se jedná o podmínku plnoletosti, popřípadě již proběhlé a řádně zaplacené nákupy na tomtéž e-shopu v minulosti. Zákazník zboží splácí postupně po nižších částkách, ke kterým se ale připočítává na rozdíl od odložené platby úrok, případně další poplatky.
  • Dobírka je jednou z nejstarších metod platby za zboží na internetu. Zákazník jednoduše zaplatí v hotovosti či kartou až při převzetí zboží, ať už mu přijde klasickou poštou, některou ze soukromých dopravních služeb nebo si pro něj dojde na výdejní místo. Za dobírku si e-shopy v současné době obvykle účtují poplatek v řádech pár desítek korun.
  • Kryptoměna je další alternativní metodou platby, zaplatíte tak již na mnoha českých i zahraničních e-shopech. Platba probíhá podobně jako u klasické digitální peněženky, uživatel ale musí mít vlastní peněženku určenou pro správu digitální měny.