Bezpečné nakupování na e-shopech? Odložená platba s ním pomůže i těm, kteří nechtějí platbu vůbec odkládat – ochrání před podvodníky

31.01.2024

Nejen pohodlné placení, ale především bezpečnost. Situace v české e-commerce výrazně mění vnímání funkce odložených plateb – jejich obliba meziročně opět vzrostla, a to takřka o pětinu. Z dat Skip Pay, jednoho z největších českých poskytovatelů této služby, vyplývá, že v průběhu Vánoc využívalo odloženou platbu dokonce až 47,5 % zákazníků i jako pojistku bezproblémového nákupu. Pomohlo také to, že odložená platba začíná zajímat i menší e-shopy, které si své jméno teprve budují: jejich zájem o tuto službu podle dat Skip Pay meziročně stoupl až čtyřnásobně.

Opatrnost při online platbách je přitom na místě. Češi totiž patří v počtu ohrožení e-commerce podvody mezi evropskou špičku. Podle společnosti Avast bylo v rámci povánočních výprodejů zachyceno přes 4 000 podvodných e-shopů. Z 21 000 upozornění na podvod pak 1 000 putovalo právě k českým zákazníkům. Češi se přitom chovají rizikověji než v minulosti – například tím, že častěji využívají doposud nevyzkoušené e-shopy. Podle dat Skip Pay je kvůli lepší ceně ochotno nakoupit na neznámém e-shopu 64 % zákazníků. A přestože třetina uživatelů nedokáže nerozpoznat podvodnou nabídku na první pohled, potenciální riziko si dnes uvědomuje většina zákazníků.

„Kyberkriminalita je na vzestupu a e-commerce je bohužel snadným cílem. Vlna podvodů, kterou si z minulých let pamatujeme například z bazarových platforem, se nyní dostává i mezi e-shopy. Právě proto v letošním roce tak výrazně roste význam bezpečných platebních služeb, které podvodům umí předcházet,“ říká Tomáš Krásný, šéf marketingu Skip Pay.To se projevilo i v číslech: v meziročním srovnání odloženou platbu v průběhu ledna – tedy zejména při vánočních výprodejích – využilo o 18 % Čechů více. Více než třetina z nich deklaruje, že tak činí hlavně kvůli bezpečnosti, a každý druhý podle analýzy Skip Pay považuje bezpečnost za důležitý benefit odložené platby.

„Počet zákazníků, kteří si chtějí zásilku pro jistotu rozbalit a zboží si osahat a vyzkoušet, než ho skutečně zaplatí, roste. Bojí se platit za zalepenou krabici jako v případě dobírky. A e-shopy se jim snaží vycházet vstříc,“ říká Tomáš Krásný. A i z toho důvodu se odložená platba těší zvýšenému zájmu provozovatelů e-shopů. Zejména pro ty, které chtějí nalákat nové zákazníky, je to způsob, jak neztratit jejich důvěru v momentě samotné platby. Počet e-shopů, které zařadily odloženou platbu do svých košíků, se loni zvýšil o vyšší stovky.

Ostatně jak zmiňuje Skip Pay – než může začít e-shop odloženou platbu nabízet, musí projít náročným posouzením.

„Skip Pay v košíku e-shopu vždycky znamená, že se e-shop podrobil našemu náročnému auditu. A pro zákazníka to je jasné potvrzení toho, že se na něm nemusí bát nakupovat,“ vysvětluje Tomáš Krásný. „Komunitu bezpečných e-shopů chceme nadále rozšiřovat – jednak tím chráníme naše klienty, jednak podporujeme hlavně malé e-shopy v získávání dalších zákazníků, kteří si jich všimnou právě proto, že u nich uvidí Skip Pay.“

Součástí přijímacího procesu Skip Pay pro e-shopy je povinnost prověření podle zákona o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu, kontrola sankcí, které obchodu mohla udělit finanční správa, kontrola evidence statutárních orgánů, konfirmační platba a kontrola toho, jestli e-shop není v insolvenci – buď toto prověření dělá sám Skip Pay, nebo provozovatel platební brány, kterou obchod využívá. Pokud by v kterémkoli bodě nastal problém, obchod nemůže službu Skip Pay získat. A teprve když je vše v pořádku, naváže Skip Pay s obchodníkem spolupráci.

O Skip Pay

Skip Pay je fintech, vlastněný rovným dílem MALL Group a bankou ČSOB. Jeho misí je vytvořit komplexní ekosystém služeb spojených s internetovými platbami. Je jedním z předních poskytovatelů takzvaných BNPL plateb (buy now - pay later), které jsou podle studie Global Payment Report nejrychleji rostoucí platební metodou v regionu. V současnosti je se Skip Pay možné nakupovat takřka na stovce českých e-shopů nebo online služeb, jako je MALL.cz, Vivantis, CZC.cz, Bezrealitky.cz, LeoExpress.cz nebo Patro.cz

Máte další otázky?

Chcete se dozvědět více o tom, jak Skip Pay funguje a jaké máme produkty? Přečtěte si nejčastější dotazy, nebo nám rovnou zavolejte. Rádi vám to povíme.

Časté dotazy