U nových zákazníků online služeb je odložená platba stále častěji hlavní volbou, pomáhá s prvními nákupy, zásobováním i při objednávání jídla

08.04.2020

Koronavirová krize přepisuje běžné uživatelské návyky v e-commerce a přináší všem online podnikatelům nové výzvy. Jednou z nich je zajištění bezpečné možnosti placení v případech, kdy není možné přijímat hotovost, ale zákazníci zároveň nechtějí nebo nemohou platit v předstihu kartou. To vyžadují především ti, kteří na internetu nenakupují příliš často, zároveň jich je nyní kvůli koronaviru v online prostoru rekordní množství. I z toho důvodu roste role odložené platby. Podle fintechu MALL Pay, který ji e-shopům a online službám zajišťuje, narostlo jen v posledních týdnech využívání odložené platby u nových uživatelů e-shopů na dvojnásobek.

<div class="Text Text--lg Text--strong">Koronavirová krize přepisuje běžné uživatelské návyky v e-commerce a přináší všem online podnikatelům nové výzvy. Jednou z nich je zajištění bezpečné možnosti placení v případech, kdy není možné přijímat hotovost, ale zákazníci zároveň nechtějí nebo nemohou platit v předstihu kartou. To vyžadují především ti, kteří na internetu nenakupují příliš často, zároveň jich je nyní kvůli koronaviru v online prostoru rekordní množství. I z toho důvodu roste role odložené platby. Podle fintechu MALL Pay, který ji e-shopům a online službám zajišťuje, narostlo jen v posledních týdnech využívání odložené platby u nových uživatelů e-shopů na dvojnásobek.Koronavirová krize přepisuje běžné uživatelské návyky v e-commerce a přináší všem online podnikatelům nové výzvy. Jednou z nich je zajištění bezpečné možnosti placení v případech, kdy není možné přijímat hotovost, ale zákazníci zároveň nechtějí nebo nemohou platit v předstihu kartou. To vyžadují především ti, kteří na internetu nenakupují příliš často, zároveň jich je nyní kvůli koronaviru v online prostoru rekordní množství. I z toho důvodu roste role odložené platby. Podle fintechu MALL Pay, který ji e-shopům a online službám zajišťuje, narostlo jen v posledních týdnech využívání odložené platby u nových uživatelů e-shopů na dvojnásobek.</div> <div class="Step Step--lg Step--v"></div> <div class="Text Text--lg">Podle odhadů může koronavirová krize v první fázi přinést do české e-commerce navíc desítky miliard korun. Jen za březen e-shopy informovaly o zhruba 50–70% nárůstu transakcí. S počtem transakcí logicky roste i využívanost odložené platby. Zajímavé však je, že noví zákazníci, kteří si online přišli nakoupit jen kvůli koronaviru, ji využili dvojnásobně častěji než za běžné situace. <i>"Jasně vidíme nárůst v momentech, kdy došlo ke zlomovým událostem – vyhlášení nouzového stavu, zavření škol nebo vyhlášení domácí karantény. V takové momenty bylo evidentní, že se domácnosti začínají zásobovat potravinami, dětským zbožím nebo drogerií. Odložená platba jim evidentně pomohla rozložit tyto nárazové platby tak, aby je rodinný rozpočet zvládl,"</i> zmiňuje <strong>Adam Kolesa, CEO MALL Pay.</strong> <i>"Tyto domácnosti totiž dělaly v průběhu měsíce hned několik zásobovacích nákupů v součtu za tisíce korun a snažily se využít nákupní promoakce."</i></div> <div class="Step Step--md Step--smaller Step--v"></div> <div class="Text Text--lg">Na nadprůměrný nárůst odložené platby mají také vliv hygienická a bezpečností opatření e-shopů, kurýrů, logistických firem nebo rozvozových společností obecně. Většina z nich přestala od zákazníků preventivně přijímat hotovost a omezila nebo úplně zrušila dobírku, velká část omezila i možnost platit pomocí platebního terminálu při převzetí a nákup podmiňují i kvůli svému cash-flow platbou předem. Počet menších rozvozů po celé České republice navíc skokově vzrostl. <i>"Do rozvozů se pouští zcela noví hráči, cílící na nové zákazníky v domácích karanténách. Nutnost platit dopředu se však stává jednou z hlavních bariér, která je o klienty připravuje. Část z nich totiž chce službu nejprve vyzkoušet a platit až posléze. I tady má odložená platba své místo,"</i> zmiňuje <strong>Kolesa</strong>, jehož MALL Pay navázal jen za poslední dny spolupráci s několika rozvozovými službami.</div> <div class="Step Step--md Step--smaller Step--v"></div> <div class="Text Text--lg">Posledním z důvodů, proč odložená platba roste, je pak nárůst nových cílových skupin v online prostoru. Tradičně se jedná buď o méně erudované online uživatele nebo seniory. Právě zde sehrála odložená platba největší roli. <i>"Podle mých odhadů začalo online nakupovat pravidelně asi 60 % domácností, které doposud patřily buď mezi občasné zákazníky e-shopů a online služeb anebo nenakupovaly vůbec. I u nich sehrála odložená platba důležitou roli, a odstranila jednu z hlavních bariér při nákupu,"</i> myslí si <strong>Kolesa.</strong> <i>"Právě tato cílová skupina používá dlouhodobě nejkonzervativnější způsoby plateb – tedy hotovost nebo převod z účtu. Ve chvíli, kdy platba v hotovosti není možná, a přesto mají chuť nakupovat, je odloženka v podstatě jedinou cestou, jak o ně ze strany e-shopů nebo online služeb nepřijít. Za zboží zaplatí až po převzetí a sami se v klidu rozhodnou, jakou platební metodu zvolí,"</i> zakončuje <strong>Kolesa.</strong></div>

O Skip Pay

Skip Pay je fintech, vlastněný rovným dílem MALL Group a bankou ČSOB. Jeho misí je vytvořit komplexní ekosystém služeb spojených s internetovými platbami. Je jedním z předních poskytovatelů takzvaných BNPL plateb (buy now - pay later), které jsou podle studie Global Payment Report nejrychleji rostoucí platební metodou v regionu. V současnosti je se Skip Pay možné nakupovat takřka na stovce českých e-shopů nebo online služeb, jako je MALL.cz, Vivantis, CZC.cz, Bezrealitky.cz, LeoExpress.cz nebo Patro.cz

Máte další otázky?

Chcete se dozvědět více o tom, jak Skip Pay funguje a jaké máme produkty? Přečtěte si nejčastější dotazy, nebo nám rovnou zavolejte. Rádi vám to povíme.

Časté dotazy